7. Wyświetlacz alfanumeryczny LCD HD44780

Oceń ten produkt jako pierwszy

     W bieżącym poradniku nauczymy się jak w łatwy sposób podłączyć i obsłużyć wyświetlacz znakowy oparty na sterowniku HD44780. W repozytorium Arduino została zamieszczona biblioteka LiquidCrystal, która w znacznym stopniu ułatwi nam jego obsługę. W identyczny sposób możemy podłączyć każdy wyświetlacz oparty o ten sam sterownik, począwszy od ekranów 1x8 znaków, aż po 4x20 znaków.

Nazwa produktu Cena Ilość
Wyświetlacz LCD 1602 - 2x16 znaków niebieski
15,90 zł
Potencjometr 10K
1,99 zł
Genuino UNO R3 - Arduino z dystrybucji arduino.cc
93,00 zł
Arduino UNO R3
93,00 zł
  • Kup 10 po 88,00 zł za każdy i oszczędź 6%
Płytka stykowa (prototypowa) 830 otworów
11,00 zł

Zamówienia powyżej 200 zł wysyłamy za darmo!

Każde zamówienie możesz odebrać w naszym sklepie stacjonarnym w Poznaniu.

Sprzedajemy wyłącznie towar nowy i gwarantujemy jego sprawność!

Z każdym zamówieniem otrzymujesz kupony rabatowe na kolejne zakupy!

Opis produktu

Szczegóły

Poziom trudności: ★★

Szacowany czas: 25min

Wymagane elementy:

  • płytka Arduino, np. Arduino UNO R3
  • płytka stykowa z przewodami połączeniowymi
  • wyświetlacz LCD 2x16
  • listwa gold pin 1x16
  • potencjometr 10k


Wstęp

     W bieżącym poradniku nauczymy się jak w łatwy sposób podłączyć i obsłużyć wyświetlacz znakowy oparty na sterowniku HD44780. W repozytorium Arduino została zamieszczona biblioteka LiquidCrystal, która w znacznym stopniu ułatwi nam jego obsługę. W identyczny sposób możemy podłączyć każdy wyświetlacz oparty o ten sam sterownik, począwszy od ekranów 1x8 znaków, aż po 4x20 znaków.

img01

     Jak widzimy, na powyższym schemacie LCD posiada 16 wyprowadzeń. Do dwóch pierwszych i ostatnich pinów podłączamy zasilanie i masę, natomiast pozostałe łączymy z mikrokontrolerem. Do poprawnej pracy wymagany jest potencjometr 10kΩ, dzięki któremu będzie możliwa regulacja kontrastu. Sterownik wbudowany w wyświetlacz pozwala na pracę w komunikacji 4 i 8-bitowej. Komunikacja 4-bitowa zajmuje mniej pinów procesora jednak jego obsługa programowa jest trudniejsza. Na szczęście w bibliotece dostępnej w Arduino nie stanowi to dla nas problemu, ponieważ jest przystosowana do takiego sposobu podłączania.

 

     Schemat układu przedstawia poniższy rysunek.

img02

Połączenia:

  • podłączamy masę do pinu pierwszego, ostatniego oraz RW wyświetlacza
  • zasilanie (5V) podłączamy do wyprowadzenia drugiego oraz 15 LCD
  • środkową nóżkę potencjometru 10k podłączamy do pinu 3 wyświetlacza
  • wyprowadzenia wyświetlacz nr 4, 6, 11, 12, 13, 14 do pinów 12. 11. 5, 4, 3, 2 Arduino

 

Tworzymy kod

     Uruchomienie naszego LCD dzięki bibliotece zawartej w Arduino jest bardzo proste. Program rozpoczynamy od dołączenia biblioteki LiquidCrystal. (linia 1)

     Następnie definiujemy piny Arduino do których podłączamy wyprowadzenia wyświetlacza (RS, E, D4, D5, D6, D7). (linia 3)

     W funkcji setup definiujemy z jakim wyświetlaczem będziemy pracować. W naszym przypadku jest to ekran zawierający 16 kolumn i 2 wiersze. (linia 6)

     Na tym kończy się obsługa wyświetlacza. Teraz nauczymy się w jaki sposób wyświetlać tekst oraz ustawiać kursor w zadanym wierszu i kolumnie Za wyświetlanie tekstu odpowiada polecenie: lcd.print, za ustawienie kursora: lcd.setCursor. Pierwszy argument dotyczy kolumn, natomiast drugi- wierszy.

 

Kod programu:

Informacje dodatkowe

Informacje dodatkowe

Kraj pochodzenia

Recenzje

Napisz własną recenzję

Tylko zarejestrowani kiienci mogą pisać opinie. Prosimy zalogować się lub zarejestrować

Tagi produktu

Tagi produktu

Użyj spacji aby rozdzielić tagi, apostrofów (') aby wpisać frazy.